Mindful Verdiepen Mindful Communiceren, gegeven door Nicolette Tijdgat

In de MVMC-training verdiep je je mindfulnessbeoefening en breid je je vaardigheden uit naar de omgang met anderen. Er is aandacht voor authenticiteit en het verdiepen van het contact. In 6 bijeenkomsten wordt je toolbox uitgebreid met: Kalmtemeditatie waarmee je kalmte en concentratie ontwikkelt van waaruit helderheid, wijsheid en creativiteit kan ontstaan. We doen verschillende meditaties waarmee we ons lichaamsbewustzijn vergroten. Dit helpt ons bij verdere stressreductie en in contact met anderen. Mildheidmeditatie. Een meditatie waarmee je milder en vriendelijker wordt naar jezelf en anderen toe. Yin-yoga. Een toegankelijke yogavorm die onder andere helpt om het hele lichaam/geest systeem te ontspannen. Waardegerichte meditatie om meer richting te kunnen geven aan ons leven en meer vanuit onze waarden te leven.

Lees verderMindful Verdiepen Mindful Communiceren, gegeven door Nicolette Tijdgat

Compassie MSC; Intensive – MSC programma in 1 week!

Wat is (zelf)compassie? De compassietraining is een prachtig programma, geschikt als vervolg op de mindfulnesstraining, en het werkt verdiepend en verzachtend. Zowel in de Verenigde Staten, als in het Verenigd Koninkrijk/Engeland en Nederland is na jaren ervaring en onderzoek een compassieprogramma ontwikkeld. Hende maakt gebruik van al deze methodieken.

Lees verderCompassie MSC; Intensive – MSC programma in 1 week!

Verdiepende training mindfulness: Omarm Je Leven

De training heet: Omarm Je Leven! Je leven omarmen? Wat bedoel je daar toch mee?  Het leven bestaat uit allerlei ervaringen. Sommige interessant, andere vrij saai of schijnbaar onbelangrijk. Sommige heel prettig. Sommige heel onprettig. Met je leven omarmen bedoel ik dan: je open stellen voor de mooie, liefdevolle, interessante, aangename, grappige momenten en deze volledig tot je laten doordringen. Deze als een spons opzuigen. Maar – het leven bestaat ook uit uitdagende en soms ronduit onprettige of nare dingen. Hoewel het een wijdverbreide neiging is om te proberen aan deze onplezierige momenten te ontsnappen, lukt dat vaak maar half. We moeten toch door die lastige stuaties heen, ze doorleven. We kunnen er eigenlijk niet aan ontsnappen. En vaak zijn ze eigenlijk veel beter te dragen en makkelijker te doorstaan als we er aandacht aan geven – dat lijkt paradoxaal misschien. We willen er, als het kan, zo wijs mogelijk mee omgaan. Door je ogen ervoor te sluiten lukt dat meestal niet. Dit lukt je beter als je je open stelt voor de onprettige ervaringen en er misschien ook nieuwsgierig naar bent. In het gewone leven hebben we patronen ontwikkeld, die niet allemaal even handig zijn. We stellen uit, zijn kribbig of gehaast, zijn perfectionistisch… Ook dergelijke patronen kun je met mindfulness benaderen en geleidelijk ombuigen. Ook dat doen we in de training: Je kiest aan een automatisch patroon van jezelf waar je last van hebt, en waar je bewuster en wijzer mee wilt leren omgaan. Dit ga je met aandacht verkennen en wie weet er daarna minder reactief en meer bewust mee om leren gaan. Dat alles leer je in de cursus Omarm Je Leven.

Lees verderVerdiepende training mindfulness: Omarm Je Leven