Diep Luisteren

Relaties verbeteren

Je wordt een stuk effectiever als je diep kunt luisteren. Je relaties verbeteren. Je ruimt conflicten uit de weg. Je kunt de-escaleren en spanningen oplossen. Vastgelopen onderhandelingen vlot trekken. Weerstand wegnemen. Belangen boven tafel krijgen. Draagvlak vergroten.

Zoals je waarschijnlijk weet onderstreepte managementgoeroe Covey keer op keer het belang van deze vijfde eigenschap van persoonlijke effectiviteit: Hij noemde het “Begrijp de ander voordat je begrepen wilt worden”.

Luistermanieren

Je kunt op verschillende manieren luisteren. Ik noem een paar manieren die je misschien herkent:

  1. Je zet beide oren wijd open zodat alles erin. maar er ook weer vliegensvlug uit kan vliegen. Het kan goed doortochten zeg maar. Soms zeg je erbij “ja ik hoor wat je zegt”. Of: “schat, je hebt gelijk”.
  2. Je luistert om vervolgens over je eigen ervaringen te vertellen. We noemen dit wel autobiografisch luisteren.
    “Waar was je op vakantie?”
    “Ik zat op Kos.”
    “Oh, Kos, super! Daar heb ik toch ooit een geweldig avontuur beleefd! We zaten..”
  3. Diep luisteren, waarbij je met hoofd (je wil het begrijpen) EN hart (je wil het aanvoelen) luistert.

Hoe kun je diep luisteren? Door af te stemmen op verschillende lagen:

  1. Luister naar het verhaal. Stem je af op de woorden en observeer hoe de betekenis van het verhaal in jouw geest vorm krijgt en je het verhaal gaat begrijpen.
  2. Luister naar de emoties. Besteed aandacht aan je eigen lichaam als het reageert op de woorden en beelden. Luister ook met je ogen en observeer opmerkzaam de lichaamstaal van de spreker. Wat zie je aan bewegingen? Aan gezichtsmimiek? Hoe spreken de ogen van de verteller?
  3. Luister naar de toonhoogte van de stem. Merk het stijgen en dalen op. Waar hoor je pauzes? Waar kraakt de stem? Wanneer wordt de stem zachter of harder?
  4. Luister naar de subtiele boodschappen van je eigen lichaam. Welke sensaties merk je als je de stem van de ander toestaat om jou te raken? Hoe raakt de aanwezigheid van de ander jou? Merk je een bepaalde sfeer of energie op bij de ander, en hoe reageert jouw lichaam daarop?
  5. Beweeg in het luisteren lichtjes heen en weer tussen deze verschillende manieren van luisteren.

Ben alert. Open van geest. Open van hart.

Spreekt het je aan? Verken deze dagen hoe jij luistert en pas de tips toe die nuttig voor je zijn.

Dit blog is geschreven door Yvonne van Iersel

 

 

Ben je benieuwd of mindfulness ook iets voor jou is? Kijk bij de mindfulness activiteiten en trainingen.

Geef een reactie

 

Sluit Menu