In het mindfulness-onderwijs wordt vaak de nadruk gelegd op het uitnodigen en trainen van acceptatie. Maar naast acceptatie hebben we ook navigatie nodig. Wat bedoelen we daar dan mee? Als we kunnen navigeren dan kunnen we een proces beïnvloeden. Een kapitein op een schip moet weer en wind accepteren, hij heeft er niets over te zeggen. Maar wel hoe hij op wind en weer reageert, hier begint zijn navigatiekunst. Dit is vergelijkbaar met wat we in meditatie leren. We leren onze sensaties, emoties en gedachten te accepteren en worden vervolgens uitgenodigd onze mogelijkheden tot een creatieve respons te herkennen. We leren te navigeren, bij voorbeeld door vriendelijkheid, respect of moed in te zetten bij een pijnlijke ervaring (die we moesten accepteren).
Accepteren of navigeren?
In deze blog leer je een mindfulness-oefening kennen die je vooral bewust maakt van je vermogen om te navigeren. En…hoe dit bijdraagt aan het verteren en integreren van stressvolle ervaringen. Dit is de oefening HART (geïnspireerd door het werk van Rick Hanson). Lees hier verder…