Mindfulness blijven (be)oefenen

Wel of niet verder oefenen?
Heb je behoefte aan verdere verdieping van je mindfulnessbeoefening? Merk je dat het er thuis alleen niet altijd van komt? Er is zo veel te doen wat urgenter lijkt of meer je aandacht opeist. Je hebt al het idee zoveel te moeten, je wil wel eens rust en niets hoeven?

Welke excuses heb jij? Sta eens stil bij alle redenen, excuses en smoesjes die jij hebt waardoor je niet aan oefenen toekomt. Sommige redenen zijn zwaarwegend en maken dat je inderdaad nu beter niet teveel eisen aan jezelf kunt stellen qua oefenen; andere redenen zijn misschien wat vluchtiger en zijn eigenlijk smoesjes. Sta bij beide even stil.

Toch vind je het belangrijk? Als je dit artikel leest is dat vermoedelijk omdat je het wel de moeite waard vind je meditatiepraktijk vol te houden, omdat je er iets van waarde in hebt ontdekt. Misschien meer innerlijke rust. Meer contact met je gevoelens, opener in het contact met anderen.

Sta stil bij het belang van oefenen voor jou. Neem een A4’tje en beantwoord voor jezelf de volgende vragen: Wat levert mindfulness me op? Wat maakt mindfulness belangrijk voor mij? Wat maakt het belangrijk om hier mee te blijven oefenen? En neem een beslissing: ik laat het nu rusten of ik ga er mee door!

Misschien nu niet. Als je alles op een rijtje hebt gezet kom je misschien tot de keuze het oefenen even te laten rusten. Ook dat kan een goede keuze zijn. In ieder geval heb je dan een beslissing genomen!

Misschien wel juist nu. Is het voor jou belangrijk? Stel het niet uit, doe het nu!
Doe wat je nu doet met volle aandacht.
Of haal 1, 2 of 3 keer bewust adem, in door je neus, tot in je buik – en weer uit.

Plan het in. Als je bedenkt dat je wil oefenen, bedenk dan meteen wanneer je dit vandaag gaat doen. Schrijf het in je agenda als dat je helpt. Zeg het tegen je partner, je collega, je dagboek, je huisdier ? En doe het!

Mindfulness-apps
Er zijn diverse apps met begeleide mindfulness-oefeningen en meditaties. Op Insight Timer en de Mindfulness App kan je door mij, Hende, ingesproken oefeningen vinden. Begin met het downloaden van een mindfulness-app!

Samen (online) oefenen?
Samen oefenen ondersteunt.
Thuis is er veel afleiding, wanneer je bij elkaar komt met anderen is het makkelijker om het vol te houden, je kunt ervaringen uit wisselen en elkaar aanmoedigen.

Doe mee met online meditatie, een light-training mindfulness of compassie (om op te frissen). Bij het Centrum voor Mindfulness Den Haag bieden we regelmatig korte trainingen online aan, kijk daarvoor op de website. Op de vertrouwde plek, met zielsverwanten oefenen, is aangenaam!
Wil je nog eens vaker de kern van mindfulness horen en herhalen, dan is wellicht voor jou de Videocursus geschikt: Mindfulness. De Basis. In 5 lessen aangevuld met audiobestanden leer je de basis van mindfulness. In je eigen tempo en je kunt de lessen zo vaak terugkijken als je maar wil. Dit kan ook een leuke suggestie zijn voor iemand anders die kennis zou willen maken met mindfulness!

Een meditatiegroep bezoeken of yogalessen gaan volgen. Er zijn diverse yogascholen en centra die volgens een bepaalde traditie meditatielessen aanbieden. Zie onze website met verwijzingen naar verschillende instituten. Hoe te kiezen? Je kan een avond op proef meedoen of een kennismakingsgesprek hebben met de leraar. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je je er thuis voelt en dat je de leraar vertrouwt.

Een vervolgcursus doen. Je kunt jezelf ook verder trainen en meer verdiepen door een vervolgcursus te doen. Bij het Centrum voor Mindfulness Den Haag zijn verschillende mogelijkheden, zie de volgende suggesties en ook de website.

Compassietraininggeeft verdieping aan je beoefening, en verruimt je aandacht naar het ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid en mededogen voor anderen en voor jezelf. Hoe steun je jezelf als je het moeilijk hebt? Hoe verzacht je jezelf? Mooi, intensief, diepgaand.

De training Omarm je levenbouwt verder op wat je hebt geleerd in je basistraining mindfulness. Je leert mindfulness toe te passen op de mooie momenten in je leven en ook  op een patroon van jezelf waar je niet zo blij mee bent. Je oefent verder met het toelaten van moeilijke gevoelens in meditatie.

De training Elke Dag Mediteren (EDM)is gericht op het ontwikkelen van een persoonlijke routine in mindfulness. Ben je op zoek naar manieren om deze goede gewoonte in te bouwen in je leven? Dan is deze training zeer geschikt! Je gaat op zoek naar wat jou persoonlijk motiveert in de mindfulness/meditiatie-beoefening en naar de hulpmiddelen die jou kunnen ondersteunen. Je gaat onderzoeken of er een structuur is (of misschien juist geen structuur, we zijn tenslotte allemaal anders ? die bij jou past.  Je kijkt naar praktische oplossingen voor de obstakels die je tegenkomt en je leert om jezelf mindful te ondersteunen door middel van een aandachtige en compassievolle houding ten opzichte van jezelf.

Voor hulpverleners/therapeuten/professionals in de zorg zijn er verschillende Leertherapiegroepen en opleidingen. Ook Supervisie is mogelijk. Als je zelf als trainer mindfulness wilt aanbieden, zijn er ook scholingsmogelijkheden, zoals de Opleiding MBCT. Kijk op de site voor alle info.

Het is niet eenvoudig om het geluk in jezelf te vinden
en het is onmogelijk om het ergens anders te vinden 

– Agnes Replier –

© 2022 Hende Bauer/Centrum voor Mindfulness Den Haag, alle rechten voorbehouden

ALS JE WILT KUN JE DIT ARTIKEL GEBRUIKEN IN EEN TIJDSCHRIFT, WEBPAGINA OF NIEUWSBRIEF als je deze tekst erbij zet met een werkende link naar de website: “Door Hende Bauer van het Centrum voor Mindfulness Den Haag, www.centrummindfulness.nl.”

Geef een antwoord