Het bloeien van een lotusbloem

Thich Nhat Hanh

Geleide mindfulnessmeditaties

Een behulpzaam boek

De meditaties worden op een aparte ‘Plum Village’-achtige manier begeleid. Ingeleid door een zachte gong om de alertheid te wekken, dan een hardere gong om te focussen en dan worden er twee zinnen uitgesproken, één voor de inademing en één voor de uitademing. Dan worden nog de focuswoorden uit de beide zinnen herhaald en zit je vervolgens in stilte met die twee zinnen.

Bijvoorbeeld uit oefening 1.1: Ik adem in en kalmeer mijn lichaam. Ik adem uit en glimlach … Kalmeren … Glimlachen.

En uit oefening 7.2: Ik adem in en mijn vader ademt in met mij. Ik adem uit en mijn vader ademt uit met mij. Vader ademt in met mij … Vader ademt uit met mij.

Deze twee meditaties zijn de eerste en de laatste uit het boek.

Ik heb nog niet alle meditaties gedaan, maar die ik wel heb gedaan helpen mij. Ze helpen mij om gefocust te mediteren en ze geven me nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld dat ik mijzelf als een bloem kan zien en dan ook de frisheid van de bloem in mij kan ervaren. Of dat ik mijzelf als dood kan zien en daarmee het relatieve en kostbare van het leven ervaar.

Met uitleg en achtergronden

Er zijn korte en lange meditaties en het begeleidende boek legt de achtergronden en bedoelingen van de meditaties uit. Ook de gong wordt uitgelegd. De oorsprong van deze meditaties is eeuwenoud. Ze zijn uit het Boeddhisme afkomstig en helpen mensen met hun meditatiebeoefening.

Wat ik frappant en herkenbaar vond in de inleiding is de notie dat je geïrriteerd zou kunnen raken door de begeleidende stem. Thich Nhat Hanh begrijpt dit: “In stilte meditatie ben je in staat je lichaam en geest tot rust te brengen. Je wilt niet dat iemand die staat van lichtheid, vrede en vreugde verstoort. Maar als dit voor jou afdoende is, zul je niet echt vooruit komen.”

en “Sommige mensen mediteren puur om de complicaties en strubbelingen van het leven te vergeten (…), maar we kunnen daar niet eeuwig in blijven hangen. We hebben de vitaliteit en kracht nodig om het leven tegemoet te treden nadat we de meditatieruimte uitstappen,…”

Ik herken dit: de dagelijkse meditatie als rustpunt, als vluchtpunt uit de dagelijkse drukte.

Dan zegt Thich Nhat Hanh: “In de beoefening van geleide meditatie heb je de gelegenheid om je geest diepgaand te onderzoeken, daar heilzame zaden te planten, die zaden te versterken en te cultiveren, zodat je hiermee het lijden in jezelf kunt transformeren.” (Dit alles op blz. 17)

Vijf aandachtsoefeningen

Het boek eindigt met vijf aandachtsoefeningen. Dit zijn vijf oefeningen waarvan Thich Nhat Hanh zegt: “Vrienden, luister, de vijf aandachtsoefeningen vormen de basis voor een gelukkig leven. Zij hebben het vermogen om het leven te beschermen en de moeite waard te maken.”

Sinds ik dit boek en de CD bezit (gecopieerd naar mijn mobieltje) gebruik ik deze meditaties om de dag mee te beginnen.

Een waardevolle uitbreiding!

Klik voor het boek bij Bol.com (nog enkele exemplaren. Noot van de uitgever: het boek is uitverkocht en er gaat geen nieuwe druk komen.)

Geef een reactie

 

Sluit Menu