Help een geluid!! – Hoe mindfulness kan helpen bij hinderlijke geluiden

Help een geluid!! – Hoe mindfulness kan helpen bij hinderlijke geluiden

Mindfulness en omgaan met lastige geluiden

Misofonie is de aandoening waarbij iemand intense last kan hebben van geluiden. Wanneer je iemand bijvoorbeeld een appel hoort eten dan kan dit enorme gevoelens van irritatie oproepen. Misofonie kan onschuldig zijn, maar bij sommige mensen gaat het zo ver dat ze verhuizen of hun partner verlaten omdat ze bepaalde geluiden niet langer kunnen verdragen. In dit blog lees je wat misofonie is en hoe mindfulness kan helpen bij het omgaan met lastige geluiden en geluiden in het algemeen. Lees meer…

 

Ben je benieuwd of mindfulness ook iets voor jou is? Kijk bij de mindfulness activiteiten en trainingen.

Dit bericht heeft 5 reacties.

  1. Rudolf

    Vechten tegen het geluid dat je hoort helpt niet, maakt het erger. De oren afsluiten evenmin. Er niet aan willen denken helpt ook niet want dan denk je er juit wel aan. Door mindfulness te oefenen leer je te accepteren dat het geluid er altijd is alleen je hoort het niet meer omdat je er niets mee doet. Het is gewoon daar maartse merkt het niet want je bent gestopt er iets tegen te willen doen. Er is niets tegen het geluid, geen pilletje of drug of alcohol. Leer niet te vechten maar er gewoon niets aan te doen. Vluchten kan niet, waar wil je heen. Leef en accepteer dat het bij je is. Ik hèb het pas na jaren leren accepteren, na alle behandelingen, na alle artsen. Mindfulness heeft mij uiteindelijk leren leven zoals anderen zonder jaloezie op hen die geen geluiden of tinnitus hebben. Zij hebben vast wel iets anders wat jij niet wil hebben. Succes ! Rudolf

    1. Charlotte

      Zo ervaar ik het ook! Het is bijna een wonder, dat wanneer je het accepteert, zo van oké, dit is er bij mij, dan gaat het ook bij je horen en merk je het niet meer. Ik heb nu al jaren een flinke ruis in mijn rechteroor, die constant daar is. Zolang ik probeerde er iets aan te veranderen had ik er veel last van. Met de mindfulness heb ik geleerd het te laten zijn wat het is en nu is het er. Oké, wel jammer, maar goed, een ander heeft weer iets anders.
      Fijn om van iemand anders, Rudolf, dit ook te horen!

  2. jeroen

    Dank! Fijne bemoedigende reacties voor als je hiermee wil beginnen.

  3. Hans

    Bij mijn is het eigenlijk begonnen toen ik met drinken stopte (alcohol) ben me er nu van bewust dat er geluid is en vooral van anderen muziek boren timmeren en ga zo maar door. toen ik nog dronk lag ik toch vaak van pampus maar nu komt het recht op me af en heb ik er weinig controle op ben al een keer in de kelder beneden gaan zitten maar dat vond ik na een paar uur te gek voor worden maar dat is wel een toevluchtsoord waar ik wel rustiger word maar heb er tenslotte niet aan toe gegeven om er regelmatig te gaan schuilen, nu de laatste tijd zit ik vaak met de koptelefoon op achter de pc te schuilen en als ik dan naar de wc ga doe ik snel mijn oordoppen in om niets te horen. Maar als ik goed luister is er ook meestal niks! maar krijg het niet vaak niet voor elkaar om zonder die dingen rond te lopen. ben nu inmiddels in therapie en print me ook telkens weer in dat er geluid is en ook weer weg gaat maar jeetje wat kost me dat veel moeite om dat een plek te geven. zie ook nog geen licht aan de duisternis maar blijf wel hopen en blij dat ik mijn verhaal kwijt kan bij anderen want schaam me een beetje over bij vrienden om er mee aan te komen. hoop dat Mindfulness me uiteindelijk die rust gaat geven

    1. Hannah

      Beste Hans,

      Ik herken me ontzettend in jouw verhaal en ik ben ook op zoek naar hulp. Zelf heb ik jaren last gehad van geluidsoverlast. Harde muziek, geschreeuw, deuren die hard dichtsloegen.. Dit gebeurde vaak ook ‘s nachts. Nu ben ik verhuisd en bij mijn vriend gaan wonen maar de eerste nacht was er al meteen een feest en ben ik meerdere keren (tot vroeg in de ochtend) wakker geworden. Ik schoot meteen in de stress omdat ik bang was hetzelfde opnieuw te gaan ervaren. We zijn nu 5 maanden verder maar ik voel me nog steeds niet goed en ben continu op mijn hoede. In de tussentijd zijn er nog 3 keer avonden geweest met harde muziek en gepraat (lang niet zoveel als dat het ooit is geweest) waardoor ik helemaal in de stress schoot. De laatste tijd gebeurt dit zelfs al als er een deur hard wordt dichtgegooid omdat er laatst een avond was waarbij er meerdere keren per minuut een deur hard dichtging. Ik schaam me hier ook voor en ben het liefst zo min mogelijk thuis.

      Ik ga ook echt op zoek naar mindfullness en ik wil ook geloven dat het beter gaat worden. Nu zie ik het heel moeilijk en donker in maar we moeten hopen dat het beter zal worden en dat we er sterker uit komen.

Geef een reactie