Gezocht: leerlingen voor aandachttraining t.b.v. wetenschappelijk onderzoek

Er zijn van die dagen dat ik me afvraag waar ik in vredesnaam mee bezig ben. Hoezo in 2025 aandachttrainingen beschikbaar willen hebben voor alle leerlingen? Wie denk ik wel niet dat ik ben?

Reflecterend op de vraag of mijn missie een ego-ding is, is het antwoord toch echt: nee. Het is eerder een diep verlangen, om de ander de kans te geven zich echt te ontplooien, als volledig mens.

Bijna mijn hele schooltijd (jaren 60 en 70) heb ik me, zo’n 2 jaar jonger dan de rest, verbaasd over het mensbeeld van leerkrachten en docenten. En dat beeld is alleen maar meer een karikatuur geworden. Het VO zag ik daarom als een plek waar je vooral niet moest zijn. Jongeren werden daar in mijn optiek systematisch beschadigd door docenten, die zelf nauwelijks nagedacht hadden en wat trucjes hadden geleerd.

Door een foutje van een recruiter (“Leuke functie voor je, geen VO hoor, hmmm, eh, MBO denk ik, want er staat V-MBO, waar die V voor staat weet ik even niet.”) kwam ik in 1998 toch in het VO terecht. Helaas. Wat ik zag was nog erger dan toen. Begrijp me goed: ik heb het niet over kwade opzet, maar over patronen. Patronen waar we met z’n allen aan meewerken, omdat we doen wat we dènken dat goed is, in plaats van dat we zo nu een dan eens vòèlen wat het beste zou zijn.

In het VO heb ik zeker een kwart van de tijd gespijbeld. Vaak fysiek, soms alleen mentaal. Leerlingen van nu kunnen dat niet meer, moeten constant aanwezig zijn en dan ook nog eens ‘aan’ staan. Dat doet iets met de ontwikkeling van het brein.

Het adagium voor de komende decennia gaat ongetwijfeld worden dat alle verstoringen in ontwikkeling een gevolg van corona en lockdowns zijn. Het leuke is dat dat ook goed te meten is, je kan namelijk alles meten en zien als je dat wilt. Het nare is, dat – als je voorbij dat meten = weten kijkt – je dan op je klompen aan kan voelen dat er in essentie iets niet klopt.

Ben jij of ken jij een schoolleider-met-klompen, die het leerlingen gunt om hun brein fris en wakker te houden, om zo hun volledige potentie te kunnen ontwikkelen? Neem dan contact op om een afspraak te maken voor volgend schooljaar. Voor leerlingen kan 10x een lesuur al voldoende zijn, voor of na schooltijd, in een tussen-, keuze-, of mentoruur. De effecten van aandachttrainingen van en door Fully Mind zullen in een universitair samenwerkingsverband gemonitord worden, om de missie – aandachttrainingen voor iedereen beschikbaar in 2025 – te voltooien

Is de school ver van Delft? Geen probleem, er zijn genoeg andere trainers, waar ik je graag mee in contact breng.

Jolanda Naaktgeboren
info at fullymind.nl

 

Geef een antwoord