Een praktische oefening voor meer geluk

Een praktische oefening voor meer geluk

Positieve Psychologie en mindfulness

positieve psychologie en mindfulnessIk ben fan van de positieve psychologie, de wetenschap die onderzoekt wat mensen gelukkiger maakt. Daarnaast heb ik een grote passie voor mindfulness. In de Sterke Kanten benadering kunnen de 2 benaderingen bij elkaar komen. Er is veel onderzoek gedaan naar de Sterke Kanten of eigenschappen die mensen allemaal delen en het goede nieuws is dat we deze Sterke Kanten allemaal hebben en dat we ze kunnen cultiveren zodat we meer geluk, energie, verbinding en voldoening in ons leven kunnen ervaren. De Sterke Kanten training helpt mensen zowel hun mindfulness als hun Sterke Kanten te verdiepen. Het is bijzonder je Sterke Kanten te ontdekken. Met deze test is dat bijvoorbeeld mogelijk.

Een krachtige oefening voor meer geluk

2 Sterke Kanten die mij enorm aanspreken zijn waardering en dankbaarheid. Beiden vormen ze in mijn ervaring een heel goed middel tegen somberheid, piekeren en negativiteit. Wanneer je ze meer aandacht geeft dan zul je meer geluk en voldoening ervaren.

Een heel korte maar krachtige oefening is dat je meerdere keren per dag even kort stil staat bij je gedachten. Bijvoorbeeld door een korte adempauze te nemen met behulp van deze oefening. Of door jezelf eenvoudigweg een paar keer per dag de vraag te stellen: “wat was ik zojuist aan het denken?”.

Door het nemen van een adempauze ontdek je mogelijk 2 dingen: je geest is regelmatig afgedwaald in gedachten. En wanneer je geest afgedwaald is dan is het meestal een negatieve geest. Op het moment dat je dit ontdekt is het enorm waardevol om even stil te staan bij de Sterke kanten waardering en dankbaarheid. Wanneer je ontdekt dat je negatieve gedachten hebt dan kun je eenvoudigweg aandacht geven aan iets waar je op dat moment dankbaar voor bent of iets moois in je omgeving dat je waardeert. Misschien wel die mooie wolk die voorbij drijft of die prachtige bloem… Er is veel prachtigs te ontdekken in de wereld om je heen.

Je gedachten hoeven niet weg, maar door eenvoudig weg je aandacht even op iets anders te richten verandert er iets in je waarneming en je ervaring.

Eerder heb ik een blog geschreven over de kracht van waardering en als je het fijn vindt dan kun je er hier meer over lezen. Zoals veel mooie dingen in het leven heeft deze oefening een bepaalde eenvoud. Maar pas je hem consequent toe dan zul je zien dat het effect buitengewoon krachtig kan zijn.  Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen?

Kijk hier voor meer inspirerende mindfulnessoefeningen.

Remy van GelderMindfulnesstrainer Remy van Gelder

 

Ben je benieuwd of mindfulness ook iets voor jou is? Kijk bij de mindfulness activiteiten en trainingen.

Geef een antwoord