Als het maar iets oplevert

kinderen, klas, mindfulnessOké, maar wat levert het op?
Deze vraag hoor ik vaak als ik vertel over mindfulness in de klas.
Niet zo gek, want alles wat in het onderwijs aangeboden wordt, moet uiteraard iets opleveren. Het moet meetbaar zijn.
Onderzoek
Over mindfulness in het onderwijs is al een aantal gedegen onderzoeken gedaan met meetbare resultaten. Mede door de conclusies hierover, wordt mindfulness steeds gewoner en wordt kinderen steeds vaker de mogelijkheid geboden met mindfulness kennis te maken.
Als ik mindfulness geef in de klas, heb ik natuurlijk niet de onderzoekers om me heen, die monitoren wat er gebeurt en waarom.
Ik moet het doen met wat ik zie, ervaar en terug hoor van de leerkrachten.
Reageren op prikkels
Een groep 7 in Charlois Rotterdam, aan het begin van de 8 weken durende training.
Er zijn enorm veel prikkels in de klas: kinderen die opstaan, ‘iets’ gaan doen. Een tram komt voorbij. Nog een. Brandweerwagens. Stoere kinderen die de aandacht vragen met grapjes. Verhalen die persé nú verteld moeten worden.
Deze prikkels zijn niet alleen voelbaar en hoorbaar, er ‘moet’ ook gereageerd worden op elk van deze prikkels.
Dezelfde groep 7, aan het einde van de 8 weken.
De oefeningen (die we geen meditaties noemen) duren langer. Kinderen zitten al dan niet met hun ogen dicht, stil op hun stoel.
Er zijn trams, er komt een ambulance voorbij. Hier en daar hoest iemand en hoor je geschuif op de stoel. Een zucht.
Één keer wordt er door de klas gelopen. Naar de wasbak om de mond te spoelen en de kersverse, losgelate tand zorgvuldig schoon te maken.
Wiebeltand
De 11-jarige eigenaar van deze tand was me in het begin van de les opgevallen. Zodra we gingen oefenen, ging hij, in stilte en met volle aandacht, wrikken aan de wiebeltand.
Na verloop van tijd, kwam er bloed aan zijn hand. Daarna nog wat meer bloed.
Af en toe gingen er, vanuit de klas, steelse blikken richting de hand en de tand, om vervolgens de ogen weer te sluiten.
Geen enkele keer en voor geen enkel kind, was deze gebeurtenis aanleiding om te reageren.
Ná de les wel. Toen waren er waarderende en nieuwsgierige vragen en werd de tand vol trots getoond.
Resultaat
Tja, wat levert het op…? ?

Ben je benieuwd of mindfulness ook iets voor jou is? Kijk bij de mindfulness activiteiten en trainingen.

Geef een reactie